Fri frakt vid köp över 1000kr - Fria returer

or
Hem / historien-om-chevalier

Chevaliers historia

Vi är alltid på jakt efter nya lösningar, nya detaljer och nya material. Men den tidlösa designen överger vi aldrig.

De tidiga åren 1950-1980

1950 grundar Arne Lundberg företaget Chevalier hemma på gården i den lilla orten Dalsjöfors i Borås kommun. Arne har ett stort intresse för ridning och företaget ägnar sig framför allt åt att tillverka ridbyxor men också vanliga herrbyxor. Den mesta av produktionen sker av sömmerskor som syr hemma på Lundbergs gård.

MILSTOLPE 1:

Arne introducerar tidigt det revolutionerande tyget med 4-vägsstretch. Ett tyg med fantastiska egenskaper att töja sig på både längden och bredden. Med detta nya tyg får Chevalier möjlighet att tillverka bekväma och funktionella byxor. Den gamla tidens pösiga ridbyxor ersätts nu av den moderna stretchiga ridbyxan med tight passform.

Företaget expanderar allt mer och levererar snart ridbyxor till landets ridande poliser. Chevalier står då för 70 procent av all försäljning av ridbyxor i Sverige.

Nya ägare, nya innovationer

1980 beslutar sig Arne Lundberg för att sälja Chevalier till Uniteco. Uniteco producerar bland annat uniformer åt staten och olika företag. Vid den här tiden säljs Chevalier produkter via återförsäljare i Sverige och Norge.

1986 köper Jan Borekull, ägare till företaget Sportmaster AB, tillsammans med andra intressenter Chevalier. Sportmaster tillverkar vid den tiden sport, fritids- och profilkläder. De levererar bland annat under några år alla de pikétröjor som den svenska postens brevbärare bär. På Sportmaster arbetar vid den här tiden Lars Björkman som försäljningschef och Lars Elovsson som ekonomichef. I mitten av 80-talet flyttar produktionen ut från Sverige till Finland och därefter till Portugal 1987.

1987 blir Lars Björkman ny VD på Chevalier.

1988 Flyttar man verksamheten till Göteborg.

1991 I spåren av den stora finanskrisen tar Lars Björkman, Lars Elovsson och Kennet Truedsson över Chevalier. Chevalier lägger nu all fokus på att tillverka jaktkläder och kängor. Produktionen av ridkläder avslutas och företagets slogan ”Chevalier for Hunting and Riding” byts ut till ”Chevalier - Quality and Craftsmanship”.

De nya ägarna får en tuff start när räntan under några dagar stiger till 500 procent samtidigt som den svenska kronan tappar stort i värde och leverantörerna får betalt i utländsk valuta.

De tyger man vid den här tiden använder till jaktkläder är i huvudsak loden, mollskinn, militärsatin och pile som var så vanlig att dessa jackor även kallades glesbygdskavajer. Spetsbyxorna med skinn som på framsidan hängde ner över stövlarna är ett annat viktigt plagg för jägarna.

MILSTOLPE 2:

1992 inleds Chevaliers samarbete med Gore-Tex som skulle visa sig bli en framgång. Chevalier introducerar serien MONTANA, en jacka och byxa tillverkade i det nya innovativa tyget borstad microfiber av polyester och utrustat med en Gore-Tex liner.

Det nya microfibertyget kännetecknades av att vara ett lätt, slitstarkt, tyst och mjukt tyg som absorberade minimalt med vatten – idealiskt för jaktkläder.

Prototyperna skickas fram och tillbaka till Gore-Tex och testas minutiöst i laboratorium för att kvalitetssäkras och få konstruktion och material godkänt. Ibland fick Chevalier bakläxa och efter korrigeringar skickades plaggen tillbaka till Gore-Tex för nya tester.

Montana-serien slog ut det mesta av jaktkläder och succén var ett faktum. Serien började snart kopieras och än idag används materialet både av Chevalier och många andra aktörer inom branschen för jaktkläder.

Produktionen finns vid den här tiden i huvudsak Portugal och Chevaliers marknad växer och man exporter nu till ett flertal utomnordiska länder.

Anekdot:

Den dåvarande fabriken i Portugal som hade licens att tillverka Gore-Tex-plagg lyckas inte få fram provmetrar av det nya italienska microfibertyget i tid men ägarna av Chevalier var så övertygade om att serien skulle bli en succe så provplaggen tillverkas i mollskinn, ett tyg som i sin känsla är mycket likt microfiber. Som tur är märker ingen skillnaden när säljarna visar upp det nya revolutionerande plagget.

MILSTOLPE 3:

Jaktstället MIDLAND (och Midland Light) introduceras. Detta jaktställ består av jacka och byxa och det revolutionerande med MIDLAND är att man nu för första gången i jaktsammanhang laminerar Gore-Tex -membranet direkt på yttertyget i microfiber. Detta ger en ännu bättre produkt med ännu bättre vattenavvisning eftersom man stoppar vattnet direkt på yttertyget.

Innovationen ligger många gånger i materialets utveckling och Chevalier tar nu stora steg framåt och skiljer sig från mängden. Nu har man fantastiska produkter med en kombination av ett lätt, smidigt, tyst, följsamt och torrt plagg. Under ett par säsonger hade Chevalier ensamrätt till detta material.

1999 Kennet Truedsson säljer sin del av Chevalier till de två andra ägarna

MILSTOLPE 4:

Från början/mitten av 1990-talet tar Chevalier en ny och utökad riktning när man successivt breddar sortimentet, med accessoarer, ryggsäckar, fleece och skjortor.

Första kängorna kom i mitten av 1990-talet och hette Husky och var med Gore-Tex.

2000 Det finska företaget Reima Tutta Oy köper majoriteten av ägandet i Chevalier. Reima satsar mycket på ”smart-clothing” med integrerad informationsteknologi.

2005 Lars Björkman och Lars Elovsson säljer resterande andelar av Chevalier till Reima

2007 Lars Björkman och Lars Elovsson köper tillbaka företaget ihop med Forum Invest/Familjen Gustavsson. Företaget blir lönsamt redan det första året.

2008 Chevalier ökar sin volym och stora sportkedjor är nu återförsäljare av Chevaliers produkter. Företaget flyttar till nya lokaler i Mölndal.

2009 Slår lågkonjunktur hårt i Europa men Chevalier fortsätter att växa bland annat på den östeuropeiska marknaden.

MILSTOLPE 5:

2010 Arizona Pro Pant blir en succé som slår ut det mesta inom området fritidsbyxa inom jaktkläder. Byxan har en klassisk smickrande sadelskärning, stretchigt tyg över knän och baktill och förstärkning på utsatta områden. Två år senare är byxan den bäst säljande produkten för Chevalier.

2012 OUTLAND lanseras. Ett tekniskt avancerat plagg i stretch och Gore-Tex och med en mängd funktioner.

MILSTOLPE 6:

2012 lanseras Vintage-serien i tyget med den skinnliknande ytan lanseras. Byxorna blir snabbt en succé.

2013 Chevalier storsatsar framgångsrikt i Tyskland.

2014 Chevalier återinför membrankängorna och växer i Finland och Vitryssland. Ägarna bestämmer sig för att påbörja sonderingen inför att sälja verksamheten

2015 Investmentbolaget Mellby Gård ser tillväxtmöjligheter i Chevalier och köper majoriteten av företaget.

2016 Den prisade designduon Bernadotte & Kylberg kontaktar Chevalier för ett samarbete. Resultatet blir kollektionen Whisper med jacka, byxa och skjortor för dam och herr. Serien är tekniskt avancerad men i klassisk design.

2019 Företagsgruppen Open Air Group, som står bakom en rad andra stora varumärken inom jakt och uteliv köper Chevalier.

2020 Chevalier firar 70 år och ser fram emot framtida säsonger med spännande nyheter på väg.